مرکز آموزش عالی شهید بهشتی اقلید

دکتر طاهری نیا در نشست تخصصی کارورزی دانشگاه فرهنگیان:
کارورزی محل تقاطع تبادل تجربیات است

دکتر طاهری نیا در نشست تخصصی کارورزی دانشگاه فرهنگیان:

کارورزی محل تقاطع تبادل تجربیات است

دکتر طاهری نیا 2

دکتر طاهری نیا 2

 

دکتر طاهری نیا معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان کارورزی را نه یک درس بلکه فرادرس تعریف کرد و گفت: کارورزی نه تنها انتقال و کسب تجربه که تقاطع تبادل تجارب است که در کانون آن کارورز قرار داد و معلم و استاد راهنما دو بال آن هستند.

وی با بیان اینکه کارورزی تنها تمرین معلمی نیست و پیوند دادن مدرسه به دانشگاه است، افزود: کارورزی تقریب ذهن و عمل است، کارورزی موفق است که میان استاد دانشگاه، معلم مدرسه،  دانش آموز و دانشجو پل بزند و پیوند برقرار کند.

دکتر طاهری نیا کارورزی را کنشگری آموزشی، تربیتی و مهارتی دانشجو معلم برشمرد و اظهار کرد: زمانی کارورزی موفق است که تقویت کننده انگیزه، روحیه و امید آفرینی در وجود کارورز باشد.

وی ارتقاء عشق و علاقه به معلمی را اصالت کارورزی دانست و افزود: کارورزی استفاده از انباشت تجربه است و فضای مجازی بهترین فرصت برای نگاشت تجربیات کارورزی.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه با بیان اینکه نه هر مدرسه و معلمی و نه هر مدیری مناسب کارورزی نیست، تصریح کرد: هستند معدود معلمان و مدیرانی که شوق معلمی و امید را در وجود نومعلم خاموش می کنند؛ در این مرحله باید عطش به معلمی در کارورز احیاء و تقویت شود.

وی با تاکید بر تربیت معلم پژوهنده بر تدوین استانداردها و شاخص های پژوهشی برای  دانشجو معلم همچون دیگر معیارهای شایستگی معلمی تاکید کرد و گفت: اگر معلم پژوهشگر نباشد نمی تواند دانش آموز پرسشگر تربیت کند، باید این ویژگی در وجود معلم خلق شود تا انتظار خروجی مطلوب داشت.

دکتر طاهری نیا، سیاست معاونت پژوهشی را  بر مدار مدیریت مشارکتی با اعضای هیئت علمی عنوان و تصریح کرد: برای استفاه از مشارکت استادان ساز و کار رسمی مانند شوراها و نیز مجاری غیر رسمی مانند درخواست مشارکت وجود دارد که می تواند مورد توجه باشد.

وی ایجاد فرصتِ برابر، برای علاقه مندان در کار تالیف، ترجمه و پژوهش از طریق انتشار فراخوان را از دیگر سیاست های پژوهشی دانشگاه دانست و اظهار کرد: این معاونت نه در فضای بسته تصمیم میگیرد و نه توزیع می کند و در حد توان و وسع و در فضای باز و شفاف تصمیم گیری و اقدام می کند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه حمایت آسان و سریع از پژوهش گر را شعار این معاونت خواند و خاطر نشان کرد: معاونت پژوهشی نه مراقب و مدیر که حامی پژوهشگر با ملاک قانون و ضابطه است.

وی از ایجاد اداره مالی مستقل برای معاونت پژوهشی خبر داد و افزود: استقلال مالی این حوزه خط ویژه ای برای تسریع در پرداخت های معاونت خواهد بود.

دکتر طاهری نیا دانشجو محوری و تربیت دانشجوی پژوهشگر را از دیگر سیاست های این معاونت برشمرد و اضافه کرد: مراکز رشد و کارآفرینی با تعریف متفاوت از دیگر دانشگاه ها و مبتنی بر رسالت دانشگاه فرهنگیان به منظور تسهیل در ایده پردازی، خلاقیت و نوآوری دانشجو معلم ایجاد خواهد شد که کارگروهی بدین منظور برای تدوین اساسنامه و شیوه شکل گیری آن راه اندازی شده است.

وی به اجرای طرح مشاوره پژوهشی برای دانشجو معلمان و تشکیل تیم های پژوهشی نیز اشاره و اظهار کرد: با همراهی همکاران آموزشی، با سابقه پژوهشی به عنوان مشاور، اولویت ها، شیوه ها و اصول پژوهش و مسیر آن به دانشجو معلمان ارائه خواهد شد.