مرکز آموزش عالی شهید بهشتی اقلید

آشنایی با دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی و 4 جلد کتاب تألیفی او

به نام خدا

با دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی که 4 جلد کتاب تألیف کرده است آشنا شوید...

مصاحبه کننده:با سلام در آغاز لطفاً خودتون رو معرفی کنید.

-بنده محسن آربزی هستم. دانشجوی کارشناسی رشته علوم تربیتی ورودی 92 دانشگاه شهید بهشتی اقلید ، از آباده طشکِ نی­ریز متولد ۱۳۷۴

+ لطفا بفرمایید چه شد که به نویسندگی روی آوردید ؟

-نوشتن همواره برایم لذت بخش بوده. مثلاً در دوران ابتدایی وقتی که معلّم مشق زیاد می­گفت، خیلی خیلی خوشحال می­شدم. یادم هست زمانی مادرم می­گفت اوّل بیا ناهارت رو بخور و بعد بنویس، ولی من اوّل مشق­هایم رو نوشتم. لذتی که من از نوشتن می­برم، از هیچ چیز دیگری نمی­برم.

+ چندتا از کتاب­های شما تا به حال به چاپ رسیده است؟ لطفاً در رابطه با هر کدام توضیحاتی ارائه دهید.

-چهار تألیف بنده تا به حال به چاپ رسیده است؛ که تحت عناوینِ «والدین یعنی دو قدم تا خدا»، «مبانی موفقیت -موفقیت، موفقیت می­آورد»، «تاریخ و تمدن اسلام و ایران»، «راهکارهای روانشناختی تربیت دینی با تأکید بر نماز» می­باشند.

کتاب «والدین یعنی دو قدم تا خدا» شامل سه بخش می­باشد. در بخش اوّل کتاب، خطاب به نوجوانان و جوانان است که به پدر و مادر خود احترام بگذارید. در این راستا از آیات قرآن کریم و تفسیر آن­ها، احادیث معصومینسلام الله علیها، داستان­هایی که در زمینه احترام به والدین بوده ؛ و اغلب داستان­های به نقل از قرآن کریم بوده است. همچنین موضوع احترام به والدین را از دیدگاه شاعران نیز بررسی کرده­ایم؛ و بدین ترتیب شعر شاعران را در زمینه احترام به پدر و مادر در فصلی از کتاب گنجانده­ایم.

در بخش دوّم، خطاب کتاب با والدین است که اگر فرزندی می­خواهید که به هنگام نوجوانی و جوانی­اش به شما احترام بگذارد، لازم است که از همان ابتدا به تربیت او همت گمارید. بدین ترتیب در این بخش به تشریح آراء تربیتی صاحبنظرانی همچون ایمانوئل کانت، ژان ژاک روسو، افلاطون، ارسطو، خواجه نصیرالدین طوسی، استاد مرتضی مطهری و... پرداخته­ایم. همچنین تأثیر رسانه­ها بر کودکان، تقویت عزت نفس فرزند و ... ذکر شده است.

در بخش سوم کتاب، از آنجا که بیشتر مخاطب کتاب نوجوانان و جوانان است، و از طرفی این طیف اغلب محصل هستند، به ارائه راهکارهایی در جهت تقویت حافظه، انگیزه، اراده، اعتماد به نفس، عزت نفس، تمرکز و توجه به هنگام مطالعه و برنامه­ریزی درسی، رسیدن به هدف و... پرداخته­ایم.

و امّا کتاب «مبانی موفقیت»، مبانی به معنای اصول و پایه­ها می­باشد. پس مبانی موفقیت یعنی اصول و پایه­هایی که یک فرد باید بداند تا به موفقیت برسد. بنابراین اصول و پایه­های موفقیت در این کتاب شرح داده شده است.

مهمترین و اصلی­ترین اصل در رسیدن به موفقیت پشتکار است. آنچه که افراد موفق را از افراد ناموفق ممتاز و متمایز می­کند، پشتکار است. هر موفقیت بزرگی را که در هر کجای دنیا و در هر کجای تاریخ که بررسی کنید، پشتکار بارزترین و مشخص ترین ویژگی آن است.

دومیّن اصل در رسیدن به موفقیت، هدف می­باشد؛ و سومین اصل در رسیدن به موفقیت، نظام عادت­های فرد است. شخصی که بخواهد به موفقیت برسد باید عادت­های منفی خود را شناسایی کند و آن­ها را حذف نماید و عادت­های مثبت در خود ایجاد کند.

در کتاب «تاریخ و تمدن اسلام و ایران» که با استاد خوش­اخلاق، عزیز و ارجمندم، جناب دکتر رضا ستار، عضو هیئت علمی دانشگاه، به تألیف درآوردیم. به بررسی موضوعاتی همچون منابع علوم و معارف اسلامی و عرب، زبان- فلسفه- تاریخ و ادبیاتِ عرب، علوم ریاضی و هیئت، علم جغرافیا و... پرداخته­ایم.

اگر بخواهم یک نکته از این کتاب بگویم این است که یک از ویژگی­های عرب در بحث هنر این بوده است که آن­ها زیاد زیر بار تقلید نمی­رفتند. وقتی که سه تمدن ایران، عرب و روم را با هم ببینیم و این سه تمدن با یکدیگر تعامل و تبادل داشته­اند، به عنوان مثال اگر رومی­ها و عرب­ها هنری را در شیوه طاق زدن در ساختمان از ایران می­گرفتند، عرب­ها مدت زمان زیادی تقلید نمی­کردند، به عنوان مثال عرب­ها ده یا دوازه سال که در تاریخ و تمدن مدت زمان بسیار کمی است؛ آن هنر را به همان سبک و سیاقِ مبدأ استفاده می­کردند؛ امّا پس از این مدت در آن هنر دست به تغییر می­زدند؛ به گونه­ای که دیگر به عنوان یک هنر ایرانی شناخته نمی­شد؛ مگر این که متخصصان بررسی تاریخ و تمدن بررسی عمیق می­کردند و متوجه می­شدند که این سبک طاق زدن در معماری اصالتاً متغلق به ایران است. امّا همان هنر را اگر رومی­ها با خود می­بردند، آن را 300 یا 350 سال استفاده می­کردند، بدون اینکه در آن تغییری ایجاد کنند.

امّا دررابطه با کتاب «راهکارهای روانشناختی تربیت دینی با تأکید بر نماز» باید گفت که، این کتاب که شامل دو بخش می­باشد، در بخش اوّل به ذکر اصول تربیت دینی و در بخش دوّم به ارائه راهکارهای روانشناختی ترغیب فرزندان به نماز پرداخته­ایم.

+ کدام یک از کتاب­های شما در حال حاضر قابل تهیّه است و دانشجویان علاقه­مند می­توانند تهیّه کنند؟

-کتاب مبانی موفقیت از کتابفروشی خوارزمی با 40 درصد تخفیف قابل تهیّه است.

 + چگونه نوشتنِ  کتاب رو شروع کردید؟

-برای اوّلین کتابم یعنی «والدین یعنی دو قدم تا خدا» پس از این که دانشگاه فرهنگیان قبول شدم، شروع کردم به نوشتن. یکی از همسایه­های ما قبلاً کتابخانه شخصی داشت. می­رفتم از آنجا کتاب می­آوردم. مطالبی رو جمع­آوری کردم. امّا در بحث نحوه چاپش سؤالاتی توی ذهنم بود. اینجا که آمدم  در این رابطه پرس­و­جو کردم. وقتی که آمدیم دانشگاه، رفتم کتابخانه عمومی عضو شدم و می­رفتم کتاب­هایی که لازم داشتم رو می­آوردم. تا این که پس از تقریباً یکسال و نیم نوشتن کتاب تمام شد.  بعد رفتم برای چاپ. یکسال هم به دنبال چاپش بودم. با انتشارات­های زیادی صحبت کردم. امّا شرایطشان به من نمی­خورد؛ مثلاً می­گفتند باید حداقل 1000 یا 1500 نسخه چاپ کنید؛ من هم پول چاپ این تعداد را نداشتم.

+ اگر دانشجویی علاقه­مند به نوشتن کتاب باشد، شما چه توصیه­ای به او می­کنید.

-برای نوشتن کتاب باید مطالعه­ی زیاد داشت. دوستان و دانشجویان اینجا تا به حال خیلی از من پرسیده­اند که چطور باید کتاب بنویسیم. من همیشه این جواب را می­دهم؛ که برای این که کتاب بنویسید باید در آن زمینه­ای که می­خواهید کتاب بنویسید، باید آنقدر مطالعه کنید که به تخصص برسید. چند سال پیش دکتر اقبال قاسمی پویا، پدر اقدام­پژوهی ایران، در کرج کارگاهی برگزار کرد. من هم رفتم و در کلاس ایشان شرکت کردم. در پایان کارگاه دفترچه­ام را به ایشان دادم تا برایم جمله­ای به عنوان یادگار بنویسند. ایشان این جمله را نوشتند: «پسرم، پیش از پژوهشگر بودن، پژوهش­خوان باشیم».

+ به نظر شما چرا مردم خیلی مطالعه نمی­کنند، و آمار مطالعه در کشور پایین است؟ و چه راهکاری پیشنهاد می­دهید برای افزایش سرانه مطالعه؟

-به نظر من علّت این که میزان مطالعه پایین می­باشد، این است که مطالعه به عنوان یک ارزش شناخته نشده. وقتی که مطالعه شد یک ارزش، آنگاه آن کسی که مطالعه بیشتری دارد، احترام و منزلت بالاتری می­یابد؛ امّا در هر حال حاضر چیزهای دیگری ارزش هستند.

من اعتقاد دارم که برای افزایش مطالعه باید ارزش و اهمیّت مطالعه را برای مردم بیان کنیم. صدا و سیما باید در این زمینه به مردم آموزش دهد. معلّمان باید ارزش مطالعه را به دانش­آموزان و مردم ارائه دهند. روزنامه­ها در رابطه با اهمیّت مطالعه بنویسید. سخنرانان در خطابه­هایشان در این رابطه صحبت کنند. خلاصه همه و همه باید تلاش کنند تا مردم به سمت مطالعه کردن بروند. اگر مطالعه برای مردم شد ارزش درونی خودشان می­روند دنبال کتاب. باید به مردم بگوییم که با مطالعه خیلی کیفیت زندگی­شان بهتر می­شود؛ با مطالعه می­توانند تصمیمات خیلی بهتری بگیرند.

+ به نظر شما یک معلّم باید تلاش کند تا چه مهارت­هایی را در خود به وجود آورد؟

  • مهارت صحبت کردن ، مهارت نوشتن ،روابط اجتماعی

+ به عنوان صحبت پایانی چه توصیه­ای به دانشجویان دانشگاه فرهنگیان دارید؟

-توصیه­ای که بنده دوست دارم به دانشجویان دانشگاه فرهنگیان داشته باشم این است که مهارت نوشتن به دانش­آموزان آموزش داده شود. حتی خیلی از تحصیل­کرده­های جامعه از نوشتن یک نامه، درخواست و... عاجز هستند. من خودم آموزش مهارت نوشتن را در برنامه معلّمی­ام دارم. همچنین این نکته را دوست دارم بگویم که همواره به دانش­آموزان­تان انگیزه بدهید. هفته­ای نباشد که شما برای انگیزه­دادن به دانش­آموزان­تان وقت نگذاشته باشید. روش­های انگیزه­دهی را یاد بگیرید و به دانش­آموزان انگیزه دهید. انگیزه دادن خیلی مؤثر است؛ امّا متأسفانه برای معلّمان اصلاً چیز شناخته شده­ای نیست؛ و در برنامه خیلی از آن­ها این مهم اصلاً وجود ندارد.

با تشکر و آرزوی موفقت

مصاحبه کننده: مهدی همتی علمدارلو