آشنایی با دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی و 4 جلد کتاب تألیفی او
به نام خدا
با دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی که 4 جلد کتاب تألیف کرده است آشنا شوید...
مصاحبه کننده:با سلام در آغاز لطفاً خودتون رو معرفی کنید.
-بنده محسن آربزی هستم. دانشجوی کارشناسی رشته علوم تربیتی ورودی 92 دانشگاه شهید بهشتی اقلید ، از آباده طشکِ نیریز متولد ۱۳۷۴
+ لطفا بفرمایید چه شد که به نویسندگی روی آوردید ؟
-نوشتن همواره برایم لذت بخش بوده. مثلاً در دوران ابتدایی وقتی که معلّم مشق زیاد میگفت، خیلی خیلی خوشحال میشدم. یادم هست زمانی مادرم میگفت اوّل بیا ناهارت رو بخور و بعد بنویس، ولی من اوّل مشقهایم رو نوشتم. لذتی که من از نوشتن میبرم، از هیچ چیز دیگری نمیبرم.
+ چندتا از کتابهای شما تا به حال به چاپ رسیده است؟ لطفاً در رابطه با هر کدام توضیحاتی ارائه دهید.
-چهار تألیف بنده تا به حال به چاپ رسیده است؛ که تحت عناوینِ «والدین یعنی دو قدم تا خدا»، «مبانی موفقیت -موفقیت، موفقیت میآورد»، «تاریخ و تمدن اسلام و ایران»، «راهکارهای روانشناختی تربیت دینی با تأکید بر نماز» میباشند.
کتاب «والدین یعنی دو قدم تا خدا» شامل سه بخش میباشد. در بخش اوّل کتاب، خطاب به نوجوانان و جوانان است که به پدر و مادر خود احترام بگذارید. در این راستا از آیات قرآن کریم و تفسیر آنها، احادیث معصومینسلام الله علیها، داستانهایی که در زمینه احترام به والدین بوده ؛ و اغلب داستانهای به نقل از قرآن کریم بوده است. همچنین موضوع احترام به والدین را از دیدگاه شاعران نیز بررسی کردهایم؛ و بدین ترتیب شعر شاعران را در زمینه احترام به پدر و مادر در فصلی از کتاب گنجاندهایم.
در بخش دوّم، خطاب کتاب با والدین است که اگر فرزندی میخواهید که به هنگام نوجوانی و جوانیاش به شما احترام بگذارد، لازم است که از همان ابتدا به تربیت او همت گمارید. بدین ترتیب در این بخش به تشریح آراء تربیتی صاحبنظرانی همچون ایمانوئل کانت، ژان ژاک روسو، افلاطون، ارسطو، خواجه نصیرالدین طوسی، استاد مرتضی مطهری و... پرداختهایم. همچنین تأثیر رسانهها بر کودکان، تقویت عزت نفس فرزند و ... ذکر شده است.
در بخش سوم کتاب، از آنجا که بیشتر مخاطب کتاب نوجوانان و جوانان است، و از طرفی این طیف اغلب محصل هستند، به ارائه راهکارهایی در جهت تقویت حافظه، انگیزه، اراده، اعتماد به نفس، عزت نفس، تمرکز و توجه به هنگام مطالعه و برنامهریزی درسی، رسیدن به هدف و... پرداختهایم.
و امّا کتاب «مبانی موفقیت»، مبانی به معنای اصول و پایهها میباشد. پس مبانی موفقیت یعنی اصول و پایههایی که یک فرد باید بداند تا به موفقیت برسد. بنابراین اصول و پایههای موفقیت در این کتاب شرح داده شده است.
مهمترین و اصلیترین اصل در رسیدن به موفقیت پشتکار است. آنچه که افراد موفق را از افراد ناموفق ممتاز و متمایز میکند، پشتکار است. هر موفقیت بزرگی را که در هر کجای دنیا و در هر کجای تاریخ که بررسی کنید، پشتکار بارزترین و مشخص ترین ویژگی آن است.
دومیّن اصل در رسیدن به موفقیت، هدف میباشد؛ و سومین اصل در رسیدن به موفقیت، نظام عادتهای فرد است. شخصی که بخواهد به موفقیت برسد باید عادتهای منفی خود را شناسایی کند و آنها را حذف نماید و عادتهای مثبت در خود ایجاد کند.
در کتاب «تاریخ و تمدن اسلام و ایران» که با استاد خوشاخلاق، عزیز و ارجمندم، جناب دکتر رضا ستار، عضو هیئت علمی دانشگاه، به تألیف درآوردیم. به بررسی موضوعاتی همچون منابع علوم و معارف اسلامی و عرب، زبان- فلسفه- تاریخ و ادبیاتِ عرب، علوم ریاضی و هیئت، علم جغرافیا و... پرداختهایم.
اگر بخواهم یک نکته از این کتاب بگویم این است که یک از ویژگیهای عرب در بحث هنر این بوده است که آنها زیاد زیر بار تقلید نمیرفتند. وقتی که سه تمدن ایران، عرب و روم را با هم ببینیم و این سه تمدن با یکدیگر تعامل و تبادل داشتهاند، به عنوان مثال اگر رومیها و عربها هنری را در شیوه طاق زدن در ساختمان از ایران میگرفتند، عربها مدت زمان زیادی تقلید نمیکردند، به عنوان مثال عربها ده یا دوازه سال که در تاریخ و تمدن مدت زمان بسیار کمی است؛ آن هنر را به همان سبک و سیاقِ مبدأ استفاده میکردند؛ امّا پس از این مدت در آن هنر دست به تغییر میزدند؛ به گونهای که دیگر به عنوان یک هنر ایرانی شناخته نمیشد؛ مگر این که متخصصان بررسی تاریخ و تمدن بررسی عمیق میکردند و متوجه میشدند که این سبک طاق زدن در معماری اصالتاً متغلق به ایران است. امّا همان هنر را اگر رومیها با خود میبردند، آن را 300 یا 350 سال استفاده میکردند، بدون اینکه در آن تغییری ایجاد کنند.
امّا دررابطه با کتاب «راهکارهای روانشناختی تربیت دینی با تأکید بر نماز» باید گفت که، این کتاب که شامل دو بخش میباشد، در بخش اوّل به ذکر اصول تربیت دینی و در بخش دوّم به ارائه راهکارهای روانشناختی ترغیب فرزندان به نماز پرداختهایم.
+ کدام یک از کتابهای شما در حال حاضر قابل تهیّه است و دانشجویان علاقهمند میتوانند تهیّه کنند؟
-کتاب مبانی موفقیت از کتابفروشی خوارزمی با 40 درصد تخفیف قابل تهیّه است.
+ چگونه نوشتنِ کتاب رو شروع کردید؟
-برای اوّلین کتابم یعنی «والدین یعنی دو قدم تا خدا» پس از این که دانشگاه فرهنگیان قبول شدم، شروع کردم به نوشتن. یکی از همسایههای ما قبلاً کتابخانه شخصی داشت. میرفتم از آنجا کتاب میآوردم. مطالبی رو جمعآوری کردم. امّا در بحث نحوه چاپش سؤالاتی توی ذهنم بود. اینجا که آمدم در این رابطه پرسوجو کردم. وقتی که آمدیم دانشگاه، رفتم کتابخانه عمومی عضو شدم و میرفتم کتابهایی که لازم داشتم رو میآوردم. تا این که پس از تقریباً یکسال و نیم نوشتن کتاب تمام شد. بعد رفتم برای چاپ. یکسال هم به دنبال چاپش بودم. با انتشاراتهای زیادی صحبت کردم. امّا شرایطشان به من نمیخورد؛ مثلاً میگفتند باید حداقل 1000 یا 1500 نسخه چاپ کنید؛ من هم پول چاپ این تعداد را نداشتم.
+ اگر دانشجویی علاقهمند به نوشتن کتاب باشد، شما چه توصیهای به او میکنید.
-برای نوشتن کتاب باید مطالعهی زیاد داشت. دوستان و دانشجویان اینجا تا به حال خیلی از من پرسیدهاند که چطور باید کتاب بنویسیم. من همیشه این جواب را میدهم؛ که برای این که کتاب بنویسید باید در آن زمینهای که میخواهید کتاب بنویسید، باید آنقدر مطالعه کنید که به تخصص برسید. چند سال پیش دکتر اقبال قاسمی پویا، پدر اقدامپژوهی ایران، در کرج کارگاهی برگزار کرد. من هم رفتم و در کلاس ایشان شرکت کردم. در پایان کارگاه دفترچهام را به ایشان دادم تا برایم جملهای به عنوان یادگار بنویسند. ایشان این جمله را نوشتند: «پسرم، پیش از پژوهشگر بودن، پژوهشخوان باشیم».
+ به نظر شما چرا مردم خیلی مطالعه نمیکنند، و آمار مطالعه در کشور پایین است؟ و چه راهکاری پیشنهاد میدهید برای افزایش سرانه مطالعه؟
-به نظر من علّت این که میزان مطالعه پایین میباشد، این است که مطالعه به عنوان یک ارزش شناخته نشده. وقتی که مطالعه شد یک ارزش، آنگاه آن کسی که مطالعه بیشتری دارد، احترام و منزلت بالاتری مییابد؛ امّا در هر حال حاضر چیزهای دیگری ارزش هستند.
من اعتقاد دارم که برای افزایش مطالعه باید ارزش و اهمیّت مطالعه را برای مردم بیان کنیم. صدا و سیما باید در این زمینه به مردم آموزش دهد. معلّمان باید ارزش مطالعه را به دانشآموزان و مردم ارائه دهند. روزنامهها در رابطه با اهمیّت مطالعه بنویسید. سخنرانان در خطابههایشان در این رابطه صحبت کنند. خلاصه همه و همه باید تلاش کنند تا مردم به سمت مطالعه کردن بروند. اگر مطالعه برای مردم شد ارزش درونی خودشان میروند دنبال کتاب. باید به مردم بگوییم که با مطالعه خیلی کیفیت زندگیشان بهتر میشود؛ با مطالعه میتوانند تصمیمات خیلی بهتری بگیرند.
+ به نظر شما یک معلّم باید تلاش کند تا چه مهارتهایی را در خود به وجود آورد؟
- مهارت صحبت کردن ، مهارت نوشتن ،روابط اجتماعی
+ به عنوان صحبت پایانی چه توصیهای به دانشجویان دانشگاه فرهنگیان دارید؟
-توصیهای که بنده دوست دارم به دانشجویان دانشگاه فرهنگیان داشته باشم این است که مهارت نوشتن به دانشآموزان آموزش داده شود. حتی خیلی از تحصیلکردههای جامعه از نوشتن یک نامه، درخواست و... عاجز هستند. من خودم آموزش مهارت نوشتن را در برنامه معلّمیام دارم. همچنین این نکته را دوست دارم بگویم که همواره به دانشآموزانتان انگیزه بدهید. هفتهای نباشد که شما برای انگیزهدادن به دانشآموزانتان وقت نگذاشته باشید. روشهای انگیزهدهی را یاد بگیرید و به دانشآموزان انگیزه دهید. انگیزه دادن خیلی مؤثر است؛ امّا متأسفانه برای معلّمان اصلاً چیز شناخته شدهای نیست؛ و در برنامه خیلی از آنها این مهم اصلاً وجود ندارد.
با تشکر و آرزوی موفقت
مصاحبه کننده: مهدی همتی علمدارلو